Friday, March 30, 2012

~SaBaR iTu InDaH~


SABAR itu indah kerana ia adalah bunga-bunggaan dari keimanan kita yang sebenar. Harumannya adalah kepasraan memandang baik terhadap segala keputus asaan disamping menyakini segala hikmah yang tersembunyi di sebaliknya. Kelopaknya diwarnai dengan ketabahan, ketenangan, keteguhan jiwa  melambang kan kepuasaan terhadap qada dan qadar.

"Dan jika kamu bersabar dan bertakwa, nescaya tipu daya mereka sedikitpun tidak mendatangkan kemudaratan kepadamu" Surah Ali-Imran ayat 120.

Seperti cerita ekor anak kerang yang menangis lalu dia mendatangi ibunya: “Ibu... aduh!..sakitnya punggungku ditebuk dan dilukai oleh orang itu ” lalu si anak pun menghampiri ibunya. Dengan penuh kasih sayang sang ibu cuba menghiburkan anaknya: “bersabarlah wahai anak ku, sakit mu itu akan sembuh sebentar lagi, mari ibu usapkan punggungmu...” l.

Si anak pun terhibur dengan usapan lembut ibunya itu tetapi usapan itu sebenarnya  tidaklah menghilangkan rasa sakit di punggungnya namun hatinya terubat dengan kelembutan suara ibunya yang merdu.

Hari berganti hari, tahun berganti tahun sianak masih lagi merasakan kesakitan itu di punggungnya namun si ibu tetap menyuruh anaknya bersabar. “bersabarlah wahai anakku..sebentar saja lagi rasa sakit itu akan hilang.....” begitulah seterusnya, lama kelamaan anak kerang itu terbiasa dengan  kesakitan di punggungnya itu.

Suatu saat bila dia sudah dewasa, benih mutiara yang disemai di dalam tubuhnya di keluarkan lalu diproses menjadi barang hiasan yang sangat mahal dan dijual di merata tempat di seluruh dunia.

Alangkah beruntungnya sang mutiara yang hidup di atas penderitaan anak kerang itu...tiba-tiba menjadi rebutan dan lambang kemewahan dan kemegahan bagi setiap wanita yang berada. 

Rasa sakit yang ditanggungnya selama ini terbayar bila dirinya dihargai, inilah ganjaran dari kesabaranya menanggung segala keperitan dan bukan semua anak kerang boleh melakukan pengorbanan yang begitu tinggi.

Sabar itu sesungguhnya indah....dengan kesabaran menepis segala fitnah, cacian, kedengkian orang yang cuba menjatuhkan maruah kita akan menaikan semangat untuk terus berusaha. Kadangkala rasa sakit itu luar biasa dan ada yang boleh menyebabkan kita berputus asa. Namun kita lihat ketabahan anak kerang itu tadi menjadi contoh bertapa ia sabar menahan kesakitan itu walaupun rasa sakitnya itu amat menghimpit kulitnya.
Sabar itu indah namun kita perlukan iman serta takwa terhadap Allah swt. Tanpa iman dan takwal kepada Allah swt amatlah sukar untuk kita menghadapi ujianya kerana ujian itu datang dalam berbagai bentuk. Ada yang mudah dan ada yang sukar. Namun semuanya menambahkan ilmu untuk kita mengenal dunia untuk mencari makna hidup yang sebenar....kata Allah:

“Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar....Mereka yang sabar itu akan diberi dua kali ganda pahala disebabkan kesabaran mereka....” (al-Qashash:54)

Sebenarnya tidak ada yang paling sukar di dalam dunia ini selain bersabar kerana  sabar itu merupakan satu kerja yang unik seperti menahan keinginan terhadap sesuatu ataupun apa saja yang kita ingini.

Sabar juga diperlukan jika kita ingin melakukan sesuatu yang sangat penting contohnya bila terjebak ke alam keputusasaan dan fikiran kita  sudah buntu. Kita perlu bersabar untuk menyelesaikan setiap masalah itu sehingga selesai.

Begitu juga jika seseorang itu ingin berdakwah dan ingin menyampaikan nasihat kepada seorang yang degil dan keras kepala. Ada di antara mereka tidak mahu menerima nasihat dan teguran, lalu berkata: “ Apa kau peduli? kubur kita lain-lain.....dosa tanggung sendiri..” Tapi mereka lupa yang memandikan jenazah mereka siapa ? menyembayangkan jenazah, membacakan Yassin...Siapa?....Orang lain bukan?

Nah! Ertinya sabar itu, perlukan hati dan jiwa yang kental untuk menghadapi segala ujian seperti ini. Kadang-kadang ianya menyakitkan hati dan boleh menyebabkan kita jadi marah.

Sabar juga akan membuatkan kita bahagia bila semua yang kita perjuangkan mencapai hasilnya. Kita tersenyum melihat pencapaian anak-anak contohnya, sehingga air mata mengalir bila teringat macamana kita mendidik mereka dengan sabar.

Sabar adalah cermin keperibadian seseorang, ianya melambangkan kekuatan jiwa menempuh semua masalah yang kita hadapi.Ada juga orang yang  membunuh diri  kerana ketidaksabaran. Hanya dengan bersabarlah kita boleh menempuhi semua kejayaan.

Sekian dulu buat kali ini, apa pun saya berpesan: “Dalam hidup ini jangan terlalu banyak  perhitungan dan kikir terhadap apa yang kita miliki sehingga menjadi insan yang tercela dan dijauhkan dari rahmat Allah swt.

Wassalam.

No comments: