Friday, March 29, 2013


Kematangan adalah satu persoalan yang subjektif untuk dibincangkan. Kebiasaannya, kematangan seseorang itu boleh dinilai melalui percakapan, gaya tubuh, dan cara pergaulan. I percaya yang ramai rakan-rakan sebaya seperti adik yang masih tercari-cari erti matang.
Jika  betul-betul ingin menjadi matang, ini adalah antara tips2 nya...:
1. Bergaul dengan orang yang jauh lebih dewasa
- You takkan matang sekiranya hanya berkawan dengan rakan yang sebaya dengan you sahaja. Keluarlah dari kepompong dan bergaullah dengan orang sekeliling yang berbeza level dengan you. Ambil teladan yang baik daripada persahabatan dan tidak sombong untuk mendengar pendapat orang lain.
2. Menambah ilmu
- Tidak dinafikan ilmu pengetahuan ialah elemen penting yang membentuk sahsiah dan perwatakan seseorang itu kearah yang lebih baik. Ilmu akademik mahupun kerohanian adalah sama penting dan perlu dititikberatkan.
- Menonton rancangan ilmiah atau dokumentari di televisyen juga salah satu bentuk pendidikan.
3. Membaca surat khabar
Maksudnya membaca keseluruhan isi akhbar itu dan bukan kolum hiburan atau sukan sahaja :P
4. Merubah gaya ber-SMS
Elakkan bertanya soalan-soalan menjemukan seperti “awak sudah makan?, makan apa?”, “awak betul-betul sayang saya?” atau soalan yang ekstrem seperti “apa nama anak sulung perempuan kita nanti?”, dan sebagainya
Maturity is a matter of time. Tidak perlu terlalu memaksa untuk menjadi dewasa kerana ia akan datang sendiri daripada pengalaman hidup. Contoh, jika semasa kanak-kanak, you tak perlu hiraukan masalah di sekeliling you dan hanya tahu bermain. Sekarang you sebagai anak gadis, perlu membahagiakan ibu bapa dan keluarga. Inilah yang dinamakan tanggungjawab. Dan tanggungjawab inilah mendewasakan you dari semasa ke semasa.
p/s: Jangan gopoh menjadi ‘tua sebelum usia’ kerana waktu remaja hanya datang sekali sahaja dan tak dapat diulang kembali. :)

No comments: